mandag 28. mai 2012

Nå er det nok - krigen mot vekten har startet - igjen!

Jeg har alltid slitt med vekten, og prøvd det meste av slankekurer. Ned, opp, ned, opp, ned, opp.... Sånn har det vært i 25 år nå. De siste årene har jeg spist fornuftig og sunt. Mye grønnsaker og stort sett bare "rene" kjøttvarer. Litt brød har det blitt, men alltid grovt. Har fulgt vektklubb.no i perioder, og det har vel hjulpet litt. I det siste har vekten stått stille eller gått opp uansett hvor flink jeg har vært. Veldig mange rundt meg har fått div diagnoser, så jeg bestemte meg for å ta en "EU-kontroll" selv. Legen min lo godt, og tok de prøvene jeg burde ta. Fortalte ham om vektproblemene mine, og jeg ba om en sukkerbelastningstest. Dette ble gjort og da fant vi ut at jeg er insulinresistent. Dette betyr at kroppen ikke bryter ned karbohydrater raskt/godt nok, så det som er til overs lagres som fett. Dvs at når jeg f.eks. har spist brød som har lavt kalorinnhold har jeg lagt på meg pga karbohydratene.

Denne pinsen har jeg hatt helt barnefri, så jeg har hatt tid til å lese. Fant frem bøkene til Fedon Lindberg og Anne M Lystad. Har også slått opp Glykemisk Indeks, Insulin Resistent, ketose osv på nettet for å lære litt mer. Jeg har nikket gjenkjennende til masse av det som har blitt skrevet. Har lest dette før også, men ikke tatt det inn over meg. Nå har jeg fått et skikkelig spark i baken, for jeg vil ikke være tykk lenger. Jeg vil ikke ha diabetes eller få hjerteinfarkt pga det jeg spiser. Så nå har jeg gått igjennom kjøleskapet mitt, og det som ikke er sunt for meg har grisen fått. Jeg har fylt opp kjøleskap og fryser med rent kjøtt og matvarer med lav glykemisk indeks. Jeg vet at man skal ha et riktig sammensatt kosthold med proteiner, karbohydrater og fett. Samtidig er jeg litt utålmodig og skulle gjerne ha en skikkelig kickstart. Har veldig lyst til å prøve å gå i ketose en kort stund, for å se om dette virker på meg. Hvis jeg fortsetter å notere alt i vektklubben, men kutter karbohydratene til et minimum i en periode, håper jeg på en rask start.

Jeg har alltid vært litt flau over vekten min, og har aldri fortalt mange at jeg slanker meg. Nå tenkte jeg at jeg skulle bruke denne bloggen som en dagbok, og hvis noen leser den er det vanskeligere for meg å gi opp og jukse. Jeg skal ned 25 kg - og kampen har begynt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar